tisdag 4 januari 2011

Tematrio - Nyårslöften

Lyrans Noblesser har ett härligt inslag som kallas för "Tematrio" där, som namnet antyder, tre saker inom samma tema listas. En härlig idé jag gärna hakar på! Denna gångs tema är nyårslöften som man planerar, eller i vilket fall hoppas på att man ska, hålla kommande läsår.

1. Mitt första är nog ganska självklart att läsa minst 52 böcker i år. Att komma igång och upp på den litterära hästen vore härligt och 2011 ska bli året då det ska ske, alla fingrar korsade och tummar hållna.

2. Jag vill läsa fler böcker av författare från andra kontinenter än Europa. Afrika, Asien, Oceanien, Sydamerika. Att expandera min bokliga geografi känns som en bra målsättning.

3. Sist men inte minst vill jag våga mig på böcker som jag inte gillar. Det låter kanske som en underlig målsättning men det är så lätt att skrämmas bort av underliga omslag eller baksidetexter, en bitter rekommendation eller andra yttre influenser och mitt i allt detta kanske man missar en riktigt bra bok. Jag vill våga gilla de böcker jag gillar, oavsett yttre åsikter eller förutfattade meningar. Det tänker jag försöka satsa på framöver.

Hur hoppas ni att ert läsår 2011 kommer att se ut?

~P

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du hänger med på Boktolvan! Ska börja läsa min första bok snart.

    //Linda, enligt O

    SvaraRadera
  2. Härligt! Hoppas att du njuter av att upptäcka alla nya författare nu.

    ~ Pagebreath

    SvaraRadera