tisdag 28 december 2010

"Poesi och visor är inte saker man hittar, utan det är saker som hittar en, och det enda man kan göra är att gå där de kan få tag på en" - Nalle Puh

Nyåret börjar att närma sig och det är dags att möta det gångna året. Vad vill vi ändra på, vad vill vi fortsätta med och vad vill vi upptäcka på nytt? Kanske det är bäst att köpa gymkortet redan nu, ställa undan den nyköpta chokladen eller se till att cykeln har en fungerande lampa inför resan till jobbet när snön smälter. Lite förberedelse har aldrig skadat någon och ibland kan det vara skönt att ha någonting säkert att falla tillbaks på. Därför insåg jag att det kanske vore en bra idé att redan nu veta vilka böcker jag borde börja med. Problemet var ju att jag hade ingen aning

Att jag ville börja läsa mer, det var början till det här projektet men min paus från litteraturens land har lett till att jag känner mig lite vilse nu när jag ska återvända. Vart ska man börja egentligen? Är det rätt in i nobelpristagarens huvud jag bör mig kasta eller är det som att börja träna efter en lång paus; bäst att börja med någonting grundläggande och sedan arbeta mig själv uppåt? Borde jag följa teman eller ska jag ta det som det kommer, se vilka böcker som faller mig i smaken?

Jag bestämde mig för att snegla mig omkring bland andra större läsare än mig själv, sådana som hållit på med detta lite längre än jag. Jag tog mig till bokhora.se. Första sidan var fylld med artiklar om julklappar och förväntningar som jag skummade igenom och i en av dessa fastnade jag på ett namn som tycktes mig bekant: Hungerspelen. Jag tyckte att jag hade hört det förut och när jag tänkte efter en stund insåg jag att det var en serie jag velat läsa en längre tid innan livet kom emellan, som det alltid gör. Vilket tillfälle är då bättre än detta för att ge mig ut och försöka mig på dessa böcker?

Det är därför bestämt, den första boken jag läser 2010 ska bli Hungerspelen av Suzanne Collins. Jag har inte bestämt mig ännu om jag ska läsa den på engelska eller svenska, vi får se vad det blir. Det känns lite spännande, så där pirrigt och nervöst. Det kanske är meningen? Det är tre dagar kvar av 2010, se till att ni gör det mesta ni kan av dem. Bocka av de uppgifter ni vill ha klara, träffa människor som betyder något och se till att ni kan börja 2011 med ett nytt blankt blad framför er så att ni känner er redo för de kommande nya äventyren. Snart ringer vår alldeles speciella klocka och då har det nya året börjat och det är upp till er hur det ska bli.

~ P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar